Kreativ kodning eller Processing, formgivning via programmering, er en måde til at koble det bedste fra de to verdener.
De redskaber, grafikere bruger, er typisk standardværktøjer som Photoshop, InDesign, After Effects og Illustrator. Kommerciel software er alle bestemt glimrende, men kan samtidig ensrette og begrænse de kreative muligheder. Læs mere om det her
Med kendskab til kode kan grafikere tænke frit og lave egne digitale designredskaber uden begrænsninger. Det tager lidt længere tid, at skabe din idé og algoritmen. Men hvis du tager dig tiden, kan du omsætte ideen til et uendeligt antal løsningsforslag. Du kan lære mere om det her
På den måde kan du sælge en særlig visuel stil, som kunden kan blive aktiv medskaber af. Og som oven i købet kan udvikles i takt med kundens behov. Du sælger kunden en dynamisk, åben proces frem for et statisk, afsluttet produkt.
Her er nogle eksempler:
- MIT Media Lab's identitet, se her
- City of Melbourne identiet, se her
- Casa da Musica's identitet, se her